סוד לכל נר

 

במאמר קצר זה נרצה לעסוק בשמונה סודות, אחד לכל נר חנוכה, ומי שיחפוץ יוכל להגיד דבר תורה קצר יחד עם המשפחה סביב החנוכיה:

 

נר ראשון – מוסיף והולך או ממעיט והולך?

הלל ושמאי מתפלמסים על סדר הדלקת החנוכיה – האם להוסיף נר בכל יום או להדליק את כל החנוכיה ביום הראשון ולהמעיט בכל יום? בסופו של דבר נקבעה ההלכה כהלל. על מה בעצם הדיון? האדמו"ר מגור בספרו "שפת אמת" מסביר: הלל סובר שהדרך הנכונה היא להוסיף טוב. מי שמוסיף טוב יש לו פחות זמן ופנאי לעשות רע. אם כך – עשה טוב כולל בתוכו את סור מרע. שמאי סובר שהדרך הנכונה היא סור מרע. מעצם זה שתסור מרע כבר עשית טוב. מי צודק? כמובן ששניהם. לעתיד לבוא נדליק כדרכו של שמאי. אבל בינתיים בכל חנוכה עלינו לזכור – הלכה כהלל: מי שרוצה להלחם ברע – שיוסיף טוב. כמו שכתב הרב קוק: "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חוכמה". (ערפילי טוהר ל"ט).

להאזנה לשיעור שמסרתי בנושא המחלוקת: https://did.li/2RZYH

 

נר שני – סביבון?

הסביבון נראה כמו משחק ילדים, אבל ידוע שגדולי ישראל סובבו סביבונים ושמרו על הסביבון שלהם מכל משמר – מדוע? כי בזמן שחוגגים את ניצחון המכבים על היוונים – אנחנו מזכירים לעצמנו את מסובב הסיבות, מי שסיבב את כל המהלך ההיסטורי הזה שבזכותו אנחנו חוגגים כבר 2000 שנה.

לצפיה בשיעור שמסרתי על הסביבון של רבי נחמן: https://youtu.be/dMubqKCkQrk

 

נר שלישי – סוד פך השמן

מה מסמל הפך האחד שהיוונים לא טימאו? כשכתוב שהיוונים "טימאו את השמנים" פירוש הדבר, שהם הצליחו לגרום לרבים מעם ישראל להתייוון, שהם הצליחו לטמא את הקדושה היהודית. אלא שהקב"ה ברא אצל כל יהודי – פך שמן קטן, הרי היא הנשמה (השמן אותיות נשמה) שלו, שאי אפשר לטמא אותה. היא חתומה בחותמת של כהן גדול, היא "סנה בוער שאיננו אוכל". גם אם אתה רואה יהודי שנראה לך ממש רחוק, דע לך – יש בתוכו פך שמן.

לצפיה בשיעור שמסרתי על קליפת יוון: https://youtu.be/JYR97pW8-Sc

 

נר רביעי - סוד הפתילה

את נר חנוכה מדליקים עם שמן ופתילה. מהי פתילה? פתילה היא למעשה כותנה שגלגלנו אותה עד שלא נשאר בה אוויר, כותנה לא תפוחה. בדיוק כשם שהמצה היא למעשה על כל מרכיביה – לחם, אלא שהיא לא התנפחה, לא העמיסה עליה מותרות. מהיכן אני מוציא את האוויר המיותר? מההרגלים. דוד המלך כותב בתהלים "נר לרגלי דבריך ואור לנתיבתי" פירוש: את האור אני צריך להכניס לרגלים – להרגלים שלי, לחיי היומיום. אני מתנהל בחיים בצורה מסוימת, אוטומטית, רץ בלי לשאול לאן. עכשיו בחנוכה אני עושה הפסקה, חניה, בודק את עצמי, לוקח את הנר ומאיר על המקומות החשוכים שבי. 

להאזנה לשיעור שמסרתי על סוד הפתילה: https://did.li/V9arl

 

נר חמישי – מתחת לעשרה טפחים

זו גם הסיבה מדוע נוהגים להדליק את החנוכייה במקום נמוך דווקא, מתחת לעשרה טפחים (עד 80 ס"מ מהרצפה), מדוע? כי כתוב שהשכינה לא יורדת מתחת לעשרה טפחים בגלל ששם נמצאים המקומות המטונפים. אלא שפתע פתאום בחנוכה – מכניסים את האור דווקא ל"רגליים", להרגלים, למקומות הנמוכים. מה המקום החשוך שהיית רוצה סוף סוף להאיר בחג הזה?

 

נר שישי – פרסום הנס

מצווה לפרסם את הנס, לכן מניחים את החנוכיה בחלון או במקום בולט לרחוב כדי לפרסם את הנס. מדוע יש צורך לפרסם ניסים שהתרחשו כל כך מזמן? ניסים מתרחשים כל הזמן, גם בימים ההם אבל גם בזמן הזה, אך רוב בני האדם נשחקים במהלך היומיום ואפילו אם מתרחשים בחייהם ניסים, הם לא ממש חווים זאת. חז"ל אומרים ש"אין בעל הנס מכיר בניסו", לא כל שכן מי שלא חווה את הנס. אבל בואו נחשוב על זה – כמה כוחות נוכל לקבל אם נתבונן בניסים שמלווים את חיינו? אנחנו מזמינים אתכם לשבת עם המשפחה והחברים סביב החנוכייה ולספר ניסים שארעו לכם בחיים. חוויה מובטחת!

לצפיה בשיעור העברתי בנושא פרסום הנס: https://did.li/PpmTY

 

נר שביעי – מדוע מדליקים דווקא עם שמן זית?

כותב הסבא קדישא מסלונים: "כמו השמן שכל זמן שהוא בתוך הזית מר הוא, ורק אח"כ כשכותשין אותו ומוציאין אותו ראוי הוא לאכילה ולמאור, כמו כן בעבודת ה', מקודם צריך לשבר את הקליפה, ואח"כ זוכים להארה ותענוג נפלא..." (תורת אבות פרשת תצוה).

 

נר שמיני ואחרון – ואין לנו רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד

עכשיו בלילה האחרון כשהחנוכיה מאירה באור יקרות, כל אחד מאיתנו בבחינת כהן שמדליק את המנורה – דווקא אז צריך לזכור – הנרות הללו שאנו מדליקים – אין לנו רשות להשתמש בהם, דהיינו ליהנות מהאור שלהם לקריאה או לעבודות הבית, לכן אנחנו משתמשים בשמש. השמש לא נקרא שמש כיוון שמשתמשים בו להדליק את הנרות אלא בגלל שעם אורו ניתן להשתמש. יש כאן מסר עמוק מאוד: האור הגנוז, העליון, שמתגלה בחנוכה, צריך ללמוד איך לעבוד איתו נכון, איך להכין כלים ראויים. כל תורת הרב אשלג, בעל הסולם נוגעת בנקודת הצמצום, איך מצמצמים את האור ומכינים כלים.

לצפיה בשיעור שהעברתי בנושא אלא לראותם בלבד: https://did.li/7AOw5

לצפיה בשיעור שהעברתי על סוד היום השמיני זאת חנוכה: https://youtu.be/a8eMv7EKRRE

 

שנזכה ללמוד וללמד את תורתו, לשוב בתשובה שלימה, שנהיה מוארים כמו משה רבנו שקרן אור פניו, ושנזכה לאהוב אחד את השני ולאחד כוחות עד שנגיע למצב שנהיה כל אחד אור קטן וכולנו אור איתן. חג שמח!

בנוסף:

כיבוי אורות | סיפור מיוחד לחנוכה

שיעורים של משה שרון על חנוכה | ספרים מומלצים על סודות חנוכההספרים של משה שרון


תגובות