כל מה שאדם מתגדל, מתגדל העולם כולו עמו. הרב קוק

הרשמה חינם למגזין הקבלה החודשי

אימייל:
שם:
שיעורים לצפייה
לימוד קבלה באינטרנט
לוח הרצאות וקורסים
ספרים | משה שרון
חנות ספרים ודיסקים
מאמרים
קורס | הרצאה | חוג בית
אימון אישי / זוגי
מן התקשורת
איך עושה משפחה?
לפי הקבלה
זוגיות לפי הקבלה
טיפים לחיים
ספרי קבלה להורדה
חנות ספרים ודיסקים
חגי ישראל לפי הקבלה
פרשות השבוע לפי הקבלה
שאלות נפוצות | קבלה
פיוטים
שעורים להאזנה לפי נושאים

טוען
הכנה ליום הכיפורים לפי הקבלה | מודעות

לוקט בסגנון חפשי מתוך דבריו של הרב שיינברגר שליט"א

 

יום הכיפורים הוא ללא ספק היום הגדול ביותר בשנה. ביום זה אנו יכולים לזכות לחיבור עם החרות שמוכנה לנו. חרות משיעבוד פנימי וחיצוני, בדרך לתכלית, לתיקון, ולביאת משיח.

 

על יום הכיפורים כתוב במקורותינו "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו" ורבי עקיבא מוסיף לנו ואומר "אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרים ומי מטהר אתכם אביכם שבשמים" פלא הדבר, שיהודי יכול לחטוא כל השנה וביום אחד מתכפר לו. משמע שיום זה מסוגל לפלא כזה.

 

מהות התשובה ביום הכיפורים
שלימות המציאות תלויה בשלושה דברים: עולם, שנה, נפש (ר"ת עש"ן). "עולם", הוא מקום, "שנה", זהו הזמן, ו"נפש", פירושו הנפשות הפועלות באותו זמן ומקום.
יום הכיפורים מבחינת שלימות המציאות מייצג את המציאות הכי מקודשת הקיימת בעולם הזה:
מבחינת "עולם" – המקום הכי מקודש הוא קודש הקודשים.
מבחינת "הזמן" – הזמן המקודש ביותר הוא יום הכיפורים
ומבחינת "נפש" – הדמות הקדושה ביותר היא הכהן הגדול.
בזמן שכל דבר פועל כסידרו בעולם וקיים בית לקב"ה בעולמנו, הוא בית המקדש, נכנס הכהן הגדול לקודש הקודשים ביום הכיפורים כדי להתפלל על כל עם ישראל ולכפר עליהם.
ביום זה זוכים להתקרבות הגדולה ביותר מכל הבחינות, לכן נאמר "לפני השם תטהרו" משמע שנמצאים ממש לפני השם בקרבה עצומה.
ביום כזה שמתקרבים כ"כ לפני השם, התשובה היא במדרגה אחרת משאר ימות השנה, כל ראיית העולם של היהודי משתנה.
העולם בו אנו חיים רחוק מהקב"ה וככל שהוא רחוק, כך הוא יותר חומרי. הזמן, הוא גם כן גשמי וכל יום שעובר, נעשה חומרי יותר ורחוק יותר מהקב"ה ומכל השורשים של הקדושה ואילו ביום הכיפורים מתקרבים וחוזרים למקור ולשורש ולכן אין מדרגה רוחנית גבוהה יותר מאשר מדרגת יום הכיפורים.

תשובה

 

 

יש מספר דרכי תשובה, יש אלו הנקראים "שבי פשע" שעוסקים בתשובה כל ימיהם, ויש אלו שנקראים "אינם שבים", שמשמעות הדבר שכל השנה אינם דואגים מחשבונו של עולם אולם ביום הכיפורים מתעוררים, משום שבלב כל יהודי קיים הרהור לתשובה.לעתיד לבוא, בביאת המשיח, אדם ישוב בתשובה על חטאו, ובכך הוא יתעלה ויזדכך מבחינה רוחנית, אך למחרת כשישוב להתבונן על תשובתו ימצא שאינה מספיקה וירצה לתקן את החטא וכך הלאה, כל התעלות תגרור אחריה תשובה וזיכוך והתעלות נוספת.

 

התשובה בדרכו של הרב יהודה אשלג, בעל הסולם
הקב"ה יצר את המציאות של עם ישראל כעם ולא יחידים, ע"י השעבוד במצרים. במעמד מתן תורה, העלה אותם במדרגה ונתן להם מתנה גדולה – את החירות, גם ממלאך המוות, וזו גדלות עצומה. אך, כשחטאו בעגל, מיד איבדו מתנה זו, אך לא איבדו את מציאותם כעם, אלא חזרו למצב של קטנות (עם משועבד).
עם ישראל אינו אוסף של אנשים פרטיים, אלא מציאות של עם ואם אינם מגובשים כעם אין להם מציאות כלל, ח"ו, וכל שונאיהם רודפים אותם ושולטים עליהם כי הם חוזרים למציאות המקורית בתקופת מצרים, בה הם היו משועבדים.
במתן תורה עם ישראל קיבלו את מדרגת הגדלות של החירות. משה רבנו ירד מן ההר עם הלוחות השניות ביום הכיפורים, בכך אנו רואים את הקשר בין יום הכיפורים לחירות וכיון שהלוחות הראשונות נשברו והלוחות השניות הן קבועות, לכן גם מדרגת החירות נשארה קבועה בתוכנו.

 

מדרגת החירות
הקב"ה ברא את האדם כיצור חברתי (ראה מאמר החירות בספר "מתן תורה" לרב אשלג זצ"ל). משמעות הדבר שכל מציאותו וקיומו וחיותו של האדם תלוי בחברה. המסקנה המוטעית בפירוש המעשי לכך היא: כיצד אני יכול לנצל את החברה לתועלתי הפרטית. זוהי תפיסה הפוכה למציאות האמיתית של החברה.
יצור חברתי אמיתי, הוא זה שמבטל את עצמו, את כל המציאות שלו כלפי החברה והוא נקרא בן חורין אמיתי משום שהוא משוחרר מכל הרצונות העצמיים שלו, כי המשעבד הגדול ביותר של האדם זה, הרצון לקבל לעצמו.
יום הכיפורים הוא יום בו אנו משוחררים מכל השעבודים, משוחררים מכל מה שכובל אותנו לרצות לספק לעצמנו, וכן מסדרים מקולקלים של החברה שנובעים מכוונה לא נכונה.

 

המהפך הוא בכוונה
המציאות בפועל היא, שקיימת השפעה רבה בחברה, לדוגמא: פועל שעובד במפעל, מזכה את בעל המפעל ברווחים ובזכותו בעל המפעל, מתעשר. נמצא שהפועל משפיע למעביד. אבל, חסרה הכוונה, ממילא אנו עסוקים בהשפעה, אם זה מרצון ואם זה מהכרח, אז מדוע לא נעשה זאת עם הכוונה הרצויה: ונישמח מהעובדה שאנחנו עסוקים בהשפעה. אצל הפרט, חסר הסדר המכוון של המעשים, לעשות מעשים טובים בכוונה הנכונה ולשם כך ניתן לנו השופר.

 

השופר מיישר את הכוונה
השופר מרעיד את הלבבות ומישר את העקמומיות שבהם. אנחנו עושים כ"כ הרבה מעשים טובים ללא סדר, והם לא מכוונים כראוי משום שהם לא נעשים בצורה של בני חורין אלא כעבדים מבולבלים. על מנת לישר את הדברים, אנו משתמשים בשופר, השופר נועד לעורר את האדם מתרדמת הכוונה והמחשבה.
אם כולם יקבלו על עצמם לפעול רק בדרך של השפעה (נתינה) לזולת, זו תהיה מציאות כפי העתיד לבוא, מציאות של גדלות, של חירות, מציאות אותה אנו חווים בקדושת יום הכיפורים. למעשה, על כך מבוססת כל היהדות וכל חכמת ה
קבלה

ביום הזה הקב"ה מכפר עלינו ואנו שואבים מיום זה כח, כח החירות, כח גדלות המוחין.
מי ייתן ונטהר ונתקדש כך בכל יום ובכל שעה, ללא הפסקה.
בברכת גמר חתימה טובה.

 

 

 מרכז מודעות ללימוד קבלה | עוד על יום הכיפורים לפי הקבלה | לימוד קבלה באינטרנט

 

הדפסה שלח לחבר חזרה לראש העמוד

אפסייט - בניית אתרים בניית אתרים אפסייט